Da Kongressen vedtog amerikanerne med Disabilities Act i 1990, færdes mennesker, der tidligere havde begrænset eller ingen adgang til offentlige steder nu med en vis lethed på arbejdspladsen. Mens disse mennesker har deres udfordringer med synet, hørelsen eller bevægelse, er dem, der arbejder med dem ofte forvirret om, hvordan du interagerer dem med følsomhed og forståelse.

Her er nogle af spørgsmålene, at huske.

NÃ¥r det er nødvendigt at nævne handicappet, sprog bør understrege personen først, handicap sekund. Snarere end at henvise til en person som en epileptisk, sige “person med epilepsi” eller “John, der har epilepsi…”

UndgÃ¥ ord, der har en negativ tone. Mennesker, der bruger kørestol er ikke “bundet” eller “begrænset” til deres stole. En person kan have spastisk muskler men bør ikke være beskrevet som spastisk.

Foretrukne sprog er simpel. I stedet for at sige, at en person er “lammet med gigt”, “lider af MS”, “plaget med ALS,” siger, “John har epilepsi” eller “Mary har MS.”

Brug følgende vilkår:

“Medfødt handicap” snarere end “fødselsskade.”

“Ikke-handicappede” snarere end “normal”, “sunde” eller “raske”.

“Tilstand” snarere end “sygdom” eller “defekt.”

“Svagsynede” snarere end “blinde”, medmindre en person er helt blind.

“Døve” eller “høring” snarere end “hørehæmmet.”

“Lille person” eller “dværg” snarere end “midget.”

Ord eller sætninger som “offer,” “lamme”, “uheldigt”, “dum”, er “døv stum,” “deforme” og “ynkeligt” stødende.

Bede handicappede, hvis de har brug for eller ønsker hjælp før du prøver at hjælpe dem. Hvis de ønsker bistand, bede om specifikke instruktioner om, hvordan du kan være nyttige.

Se direkte på enhver person med et handicap, når vi taler selv hvis personen har en tolk eller følgesvend til stede.

Må ikke antage en tale værdiforringelse angiver, at en person også har et hørehandicap eller intellektuelle begrænsninger.

Tillade folk med tale handicap at afslutte deres egne sætninger. Ikke taler for dem eller afbryde. Stille spørgsmål, der tillader korte svar eller et Nik med hovedet. Anden personen har altid mulighed for at give et længere svar.

Tale roligt, langsomt og tydeligt til en person, der har en høring problem eller andre vanskeligheder forståelse. Stå foran personen og bruge bevægelser til at støtte kommunikationen.

Når du går med en person, der er svagsynede, tillade vedkommende til at indstille tempoet. Hvis personen, der anmoder om eller accepterer dit tilbud om hjælp, ikke få fat i hans arm. Det er lettere for ham at holde fast i dig.

Aldrig begynde at skubbe en persons kørestol uden første beder den beboer tilladelse.

Skæve på en kørestol, når du taler til personen er hensynsløse.

Hvis du vil have en lang samtale med en person bruger en kørestol, få en stol og sidde i øjenhøjde med personen. Du vil både føler mere komfortabel.

Husk på, at mennesker med handicap er ligesom alle andre med undtagelse af visse fysiske betingelser. Behandle dem som habil kompetente medarbejdere eller kolleger, de har.

(c) 2005, Lydia Ramsey. Alle rettigheder i alle medier forbeholdes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *